16 října 2013

"Sbohem, zůstávám!" - host Krušnohorského divadla

(Isabelle Mergault)

"Komedie o tom, jak šeredně se mýlíme v okamžicích, kdy si myslíme, že jsme neporazitelnými pány situace a svůj život svíráme pevně v rukou. Odpověď na otázku, kdo je oběť a kdo šťastný vítěz, se v tomto příběhu mění každou chvíli..." (premiéra 30. dubna 2013)

Na vtipné a veselé komedie chodím do divadla nejraději a to, že se skvěle pobavím, jsem právě čekala i od této inscenace, pod kterou je podepsaný můj oblíbený režisér právě tohoto žánru Antonín Procházka. Jako obvykle i v této hře alternuje s Jaromírem Dulavou. Pro úspěch své hry měl opět výtečné obsazení, které rovněž slibuje kvalitní dávku humoru. Do zaručené dvojice Paulová-Zedníček, kteří jsou hereckými kolegy již více jak dvacet let, navíc přibral ještě jednu z našich předních komediálních hereček Ivu Janžurovou. Konverzační komedii, po které šílí celá Paříž, napsala francouzská herečka, scénáristka a režisérka Isabelle Mergault (známá např. z filmu "Šok" s Alainem Delonem, "Prachy v prachu" s Danielem Auteuilem nebo "Příští léto" s Philippem Noiretem). Premiéru měla v Théâtre des Variétés a tu druhou (první mezinárodní) hned následující rok právě v Divadle Kalich. Jako autorka scénáře a režisérka získala i prestižní filmovou cenu César pro nejlepší snímek za komediální drama "Ó, jak jsi krásný". Komedie "Sbohem, zůstávám!" napsala jako svůj druhý autorský počin pro divadlo. Sama i ve hře hraje. Napsala ji prý proto, že pociťovala nedostatek kvalitní komediálních textů pro herečky své generace. Naši zase tuto hru pro nás objevili a nastudovali, a tak jsem si mohla na jejich hostující představení 14. října 2013 do Teplic zajet.

Právě se ocitáme v bytě bohaté spisovatelky milostných románů Barbary (Iva Janžurová), která zde žije se svým mužem Jean-Charlesem (Pavel Zedníček). Jeho už toto manželství příliš nebaví, a tak si život zpestřuje s milenkou Gigi (Jana Paulová). Spolu také plánují vraždu Barbary. Jean-Charles se tituloval "mozkem operace" a Gigi má být vykonavatelkou. Jean-Charles chce po své ženě zdědit veškerý majetek, a navíc během loupežného přepadení od své ženy získat i heslo k sejfu. Přesně a pečlivě vysvětluje celý scénář přepadení Gigi. Sám si pak opatří alibi v restauraci. Barbara už si jako spisovatelka připadá naprosto vyhořelá, a dokonce už sama uvažuje o sebevraždě. Hlavně by vše chtěla naaranžovat tak, aby při svém posledním vydechnutí a následném focení vypadala stále dobře a pokud možno krásně. Samozřejmě i nachystá dopis na rozloučenou svému milovanému manželovi. Dá si poslední sklenku vína a jako účinný způsob sebevraždy zvolí předávkování se léky na spaní. Právě v momentě, kdy uléhá, vchází do bytu balkonovými dveřmi i Gigi, aby vykonala, na čem se se svým milencem domluvili. Situace se ale mění, když zjistí, že dorazila poměrně pozdě. Rozhodne se Barbaře pomoci, aby ze sebe všechny léky dostala, a opět ji přivádí zpět k životu. Vzápětí si uvědomuje "svoje poslání" a snaží se z Barbary dostat heslo k sejfu. Ta ale nemá co ztratit, vždyť sama chtěla zemřít, a dokonce po Gigi chce, aby ji tedy zabila ona. Není to ale tak snadné, jak se na začátku zdálo. Dámy se spolu naopak dají do hovoru. Jedna se druhé svěřuje se svým životním osudem a samozřejmě se dostanou především k tématu mužů. Postupně vypluje na povrch, že byl Jean-Charles Barbaře nevěrný, a právě s Gigi, která navíc zjistí, že ani ona není jediná a že ji jenom zneužil. Obě ženy se na něj domluví a nachystají mu nečekané překvapení. Zatímco Gigi podlehne návrhu Barbařiného souseda Gildase (Jaromír Dulava), který si ještě nedávno myslel na svou slavnou sousedku, nachystá Barbara pro svého muže divadélko, aby si myslel, že je opravdu mrtvá. Po krátkém šoku a vyjasnění si celé záležitosti, jsou všichni nakonec rádi, jak to dopadlo. Oba páry zůstávají přáteli. Jean-Charles opět začal malovat, Barbara chytila novou inspiraci pro svou další knihu. Gigi našla muže, který ji má konečně upřímně rád a stará se o ni a Gildas získal ženu, kterou si může hýčkat. Co začalo poměrně drasticky, se přeci jen dočkalo šťastného konce.

Jana Paulová a Pavel Zedníček je nerozlučná dvojka, která slibuje skvělou zábavu a výborné herecké výkony. Když je navíc doplní jedna z našich skvělých komediálních hereček, mají k ruce zajímavý námět, a to vše ještě zrežíruje Antonín Procházka, jehož hry vždy pobaví, není pochyb, že tyto ingredience naservírují divákům opravdu vtipnou a hravou inscenaci. Rozhodně jsem si ji ani já nenechala ujít. Pavel Zedníček zde tentokrát tolik prostoru nedostal a Jaromír Dulava měl jenom pár kratších výstupů, ale neuvěřitelná energie a osobitý humor obou dam tvořily hlavní linii celé inscenace. Jana Paulová jako jednodušší blondýna, která opět naletěla nepravému muži, rozehrála jako obvykle svůj typický herecký koncert plný humorných póz, dialogů a pitvoření se. Hravost z těchto rolí z ní přímo sálá. Velmi mile mě překvapila i Iva Janžurová, které to opravdu slušelo a byla i z ní cítit radost, se kterou k této roli přistoupila (stejně jako ve všech komediích). S Janou Paulovou to ale neměla tak snadné. Ta umí totiž být jako kulomet a nebojí se ani takové kolegyně jakou je paní Janžurová. Jak Jana Paulová dominovala v gestech, akčnosti i vtipných hláškách, tak to Iva Janžurová zabíjela humorem sobě vlastním, a i když mi připadaly jako nečekaná dvojice, skvěle se doplňovaly a předvedly opravdu výborné výkony. Je to hravá inscenace (autorů - překlad: Anežka Svobodová, režie: Antonín Procházka, kostýmy: Lucie Loosová, scéna: Martin Černý, a další) s vhodně navrženou scénou i kostýmy. Opět jsem se hezky pobavila.
Moje hodnocení: 74 %
Barbara a Jean-Charles (I.Janžurová a P.Zedníček)
Gigi a Barbara (J.Paulová a I.Janžurová)
Jean-Charles, Gigi a Gildas (P.Zedníček, J.Paulová a J.Dulava)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home