"Noc oživlých mrtvol" - host Činoherního studia
(David Drábek)
„Kabaret přerůstající v nefalšovaný horor z prostředí televizní country show Beverlyho Rodrigueze. Kolik nás zbylo? Spočítáš nás na prstech poslední ruky.“ (premiéra 20. února 2010)
Jan Kvasnička ze sdružení Kult se ve spolupráci s ČS v jeho 40. sezóně rozhodli uspořádat nový jarní divadelní festival Pult (dramaturgem akce je Filip Nuckolls). Má být jakousi protiváhou tradičnímu festivalu Kult, ale také určitým zpestřením programu. Tento Festival pokleslých žánrů bavil diváky od pátku do neděle 16. až 18. března 2012. V pátek ho zahájilo brněnské HaDivadlo poetickou „Psychózou ve 4:48“, v sobotu pokračovalo hradecké Klicperovo divadlo zábavnou „Nocí oživlých mrtvol“ a v neděli ho zakončilo pražské Divadlo Vosto5 „Stand´artním kabaretem“. Klicperáci přivezli svou zombie show, pod kterou není podepsaný nikdo jiný než David Drábek (režisér i umělecký šéf divadla). Ten dá opět divákům nahlédnout do své podivné kuchyně plné bizarních postaviček, jejich trápení i osudů, prošpikované narážkami na naši sociálně-politickou situaci i kulturní či spíše až bulvární scénu, a to celé zasadí do zombie hororu z prostředí televizní talk show. A kde jinde pro takový guláš vzít inspiraci než v béčkových či céčkových hororech a některých diváky sledovaných televizních talk show, kde se nebojí podkládat ostré a záludné otázky (v duchu amerického provokatéra a komika Lennyho Bruce). Tato inscenace je zřejmě vůbec první českou zombie hrou u nás a dalším Monstrkabaretem řady Amores Klicperros.
Ve studiu vítá diváky kovbojská uvaděčka Žaneta (Isabela Smečková Bencová), která ve svém obsáhlejším monologu zahltí všechny pěknou porcí zdrobnělinek, aby jim popřála pěknou zábavu i rodinné štěstíčko, ale také svými osobními problémy. Všichni tak mají možnost se dozvědět například o jejím velkém traumatu z neprovdanosti. Za křečovitým úsměvem je velmi jasně poznat osamělost, hluboké city a touha po šťastném životě, která z ní přímo čiší. Po úvodním slově na scénu nastupuje poťouchlý, podivínský, ale taky dost sebejistý až arogantní moderátor Beverly Rodriguez (Vojtěch Dvořák) a rozjíždí tak svou večerní show. Jeho, než osobní problémy zajímají spíše ty globálnější a ty také rád prezentuje mnohými „svými pravdami“ a narážkami. V několika větách velmi ironicky shrne porevoluční vývoj v české společnosti, ale rýpne si i do dalších fenoménů a nešvarů dnešní doby. Na řadu přichází i první host – zženštilý homosexuál René (Jan Sklenář) s až perverzním koníčkem, o kterém velmi nadšeně a bez zábran hovoří. Do studia jsou pozváni i jeho matka (Lenka Loubalová), která svou nenávistí k mužům i kyprou postavou pomohla udělat z Reného to, čím je, a také jeho otec (František Staněk), amatérský kouzelník, který s pomocí asistentky Žanety pár svých kousků předvede. Situace se přiostřuje ve chvíli, kdy na sedačku pro hosty usedne i Reného srbochorvatský partner Goran, aby se dozvěděl, že se s ním chce René rozejít a stát se heterosexuálem. Svůj prostor dostává i další, tentokrát hudební host, poprocker Petr Kolář (Tomáš Lněnička), který se sám uvede svým „profláklým“ hitem Vyznání. Jejich rozhovor se nevyvíjí nijak konstruktivně, a tak dojde i na sportovní okénko v podobě česko-ruského wrestlingového zápasu, který bude řídit nestranný španělský rozhodčí Bernardo Suarez (Petr Vrběcký). V nerovném boji Davida s Goliášem se představí typický český Honza (Jakub Tvrdík) a těžká váha sovětský car Sergej (Zdeněk „Bůca“ Petrák). O vítězi už je prakticky rozhodnuto předem. Tak snadno je vlastně naznačena jasná převaha Ruska nad Českou republikou. Zkrátka v tomto pořadu nepřijdou ani děti, pro které je připraveno pásmo pohádek pejska Baryka (Jan Bílek) a kočičky Kiki (Zora Valchařová-Poulová). Tato starší dvojice herců-manželů, která se této produkci věnuje už 37 let, se velmi nápadně potýká s vlastní trapností a neskrývanou nechutí k tomuto po tolika letech již nenáviděnému řemeslu. Uvědomují si, že by ho už měli pověsit na hřebík. O pořádek ve studiu se stará pomocná síla, mentálně opožděný Slávek Bříškolidský (Lubor Novotný), který svou práci opravdu miluje a je v ní šťastný. Na programu je i aktuální zpravodajství, které přináší celá zahalená modelka a rosnička Ištar (Pavlína Štorková). Poslední dobou se chová velmi divně, nosí roušku a místo zpráv mluví o jakési nákaze, která se začíná všude šířit. Rozhodně není daleko od pravdy, neboť od této chvíle se ve studiu opravdu začínají dít podivné věci, které sem přilákají i pojišťovacího agenta Marabu Bekele (Maxime Mededa). Rychlostí blesku přibývají zombíci a zbývá již jen skupinka přeživších včele s Ištar, zachránkyní lidstva připomínající Laru Croft. Situace se zdá být bezvýchodná. Nebo ji snad zachrání T.G. Masaryk s Barborou Škrlovou jako praotec s pramatkou budoucích českých generací? A najde si Žaneta konečně toho pravého, který pro ni obětuje vlastní život?
O příběh či nějakou hlubší myšlenku v této inscenaci tedy rozhodně nejde. Autoři (režie: David Drábek, dramaturgie: Jana Slouková, hudba: Darek Král, scéna: Jan Štěpánek, kostýmy: Vladimíra Fomínová, pohybová spolupráce: T-Bass a další) zde splácali jedno přes druhé. Na jednom místě zkombinovali spoustu věcí, které do sebe nijak zvlášť nezapadají nebo se naopak někdy přebíjí, o čemž svědčí i jakýsi dvojí závěr (zombie taneček jasně inspirovaný známým videoklipem k písni Thriller Michaela Jacksona či závěrečný tanec T.G.M. s B. Škrlovou na song Britney Spears). První dějovou linku představuje zábavná estráda v podivné televizní country show, kde je splácáno jedno přes druhé, a druhou dějovou linkou se v druhé části stává klasická hororová vyvražďovačka se spoustou krve a zombíků. Co se týká výkonů, byly víceméně vyrovnané a na své si v rolích chodících mrtvolek přišli i někteří kulisáci. V postavě Beverlyho Rodrigueze v podání Vojtěcha Dvořáka vidím jen jakousi karikaturu Jima Carreyho z filmu Maska, rozhodně v sobě ale nemá tolik „šťávy“ a osobitosti. A to závěrečné odhalení jeho pravé osobnosti to bohužel ještě více uzemní. Oproti tomu nelze odepřít skvělý výkon například Janu Sklenáři alias Renému; i když většina herců se v těchto „zženštilých“ rolích dokáže skvěle vyžít a zpitvořit. Z menší role svými několika výstupy zúročil, co se dalo, i Lubor Novotný coby Slávek, který pobavil a taky odlehčil některé drsnější momenty. Podobně tomu bylo i u Žanety Isabely Smečkové Bencové, která hned na začátku diváky naladila na notu, ve které se to celé asi ponese. Za zmínku určitě i stojí zpěvácký výkon Tomáše Lněničky a pozoruhodný vývoj postavy Františka Staňka alias Reného otce, který se z uťápnutého manžela stává zombiebijcem, aby se nakonec pro svou novou lásku obětoval. Silnou složkou inscenace jsou určitě i originální kostýmy, a hlavně masky zombíků Vladimíry Fomínové. Ačkoli tam jsou nějaké zajímavé myšlenky či postřehy (zvláště co se kritiky dnešní konzumní společnosti či politické situace týká), zdají se mi být spíš jen tak nadhozeny či vykřiknuty, ale bohužel nijak dotaženy. Nevidím v tom tedy nic jiného než bizarní podívanou, která může snad i pobavit. Osobně ale dávám přednost promyšlenějším kouskům.
Moje hodnocení: 64 %
„Kabaret přerůstající v nefalšovaný horor z prostředí televizní country show Beverlyho Rodrigueze. Kolik nás zbylo? Spočítáš nás na prstech poslední ruky.“ (premiéra 20. února 2010)
Jan Kvasnička ze sdružení Kult se ve spolupráci s ČS v jeho 40. sezóně rozhodli uspořádat nový jarní divadelní festival Pult (dramaturgem akce je Filip Nuckolls). Má být jakousi protiváhou tradičnímu festivalu Kult, ale také určitým zpestřením programu. Tento Festival pokleslých žánrů bavil diváky od pátku do neděle 16. až 18. března 2012. V pátek ho zahájilo brněnské HaDivadlo poetickou „Psychózou ve 4:48“, v sobotu pokračovalo hradecké Klicperovo divadlo zábavnou „Nocí oživlých mrtvol“ a v neděli ho zakončilo pražské Divadlo Vosto5 „Stand´artním kabaretem“. Klicperáci přivezli svou zombie show, pod kterou není podepsaný nikdo jiný než David Drábek (režisér i umělecký šéf divadla). Ten dá opět divákům nahlédnout do své podivné kuchyně plné bizarních postaviček, jejich trápení i osudů, prošpikované narážkami na naši sociálně-politickou situaci i kulturní či spíše až bulvární scénu, a to celé zasadí do zombie hororu z prostředí televizní talk show. A kde jinde pro takový guláš vzít inspiraci než v béčkových či céčkových hororech a některých diváky sledovaných televizních talk show, kde se nebojí podkládat ostré a záludné otázky (v duchu amerického provokatéra a komika Lennyho Bruce). Tato inscenace je zřejmě vůbec první českou zombie hrou u nás a dalším Monstrkabaretem řady Amores Klicperros.
Ve studiu vítá diváky kovbojská uvaděčka Žaneta (Isabela Smečková Bencová), která ve svém obsáhlejším monologu zahltí všechny pěknou porcí zdrobnělinek, aby jim popřála pěknou zábavu i rodinné štěstíčko, ale také svými osobními problémy. Všichni tak mají možnost se dozvědět například o jejím velkém traumatu z neprovdanosti. Za křečovitým úsměvem je velmi jasně poznat osamělost, hluboké city a touha po šťastném životě, která z ní přímo čiší. Po úvodním slově na scénu nastupuje poťouchlý, podivínský, ale taky dost sebejistý až arogantní moderátor Beverly Rodriguez (Vojtěch Dvořák) a rozjíždí tak svou večerní show. Jeho, než osobní problémy zajímají spíše ty globálnější a ty také rád prezentuje mnohými „svými pravdami“ a narážkami. V několika větách velmi ironicky shrne porevoluční vývoj v české společnosti, ale rýpne si i do dalších fenoménů a nešvarů dnešní doby. Na řadu přichází i první host – zženštilý homosexuál René (Jan Sklenář) s až perverzním koníčkem, o kterém velmi nadšeně a bez zábran hovoří. Do studia jsou pozváni i jeho matka (Lenka Loubalová), která svou nenávistí k mužům i kyprou postavou pomohla udělat z Reného to, čím je, a také jeho otec (František Staněk), amatérský kouzelník, který s pomocí asistentky Žanety pár svých kousků předvede. Situace se přiostřuje ve chvíli, kdy na sedačku pro hosty usedne i Reného srbochorvatský partner Goran, aby se dozvěděl, že se s ním chce René rozejít a stát se heterosexuálem. Svůj prostor dostává i další, tentokrát hudební host, poprocker Petr Kolář (Tomáš Lněnička), který se sám uvede svým „profláklým“ hitem Vyznání. Jejich rozhovor se nevyvíjí nijak konstruktivně, a tak dojde i na sportovní okénko v podobě česko-ruského wrestlingového zápasu, který bude řídit nestranný španělský rozhodčí Bernardo Suarez (Petr Vrběcký). V nerovném boji Davida s Goliášem se představí typický český Honza (Jakub Tvrdík) a těžká váha sovětský car Sergej (Zdeněk „Bůca“ Petrák). O vítězi už je prakticky rozhodnuto předem. Tak snadno je vlastně naznačena jasná převaha Ruska nad Českou republikou. Zkrátka v tomto pořadu nepřijdou ani děti, pro které je připraveno pásmo pohádek pejska Baryka (Jan Bílek) a kočičky Kiki (Zora Valchařová-Poulová). Tato starší dvojice herců-manželů, která se této produkci věnuje už 37 let, se velmi nápadně potýká s vlastní trapností a neskrývanou nechutí k tomuto po tolika letech již nenáviděnému řemeslu. Uvědomují si, že by ho už měli pověsit na hřebík. O pořádek ve studiu se stará pomocná síla, mentálně opožděný Slávek Bříškolidský (Lubor Novotný), který svou práci opravdu miluje a je v ní šťastný. Na programu je i aktuální zpravodajství, které přináší celá zahalená modelka a rosnička Ištar (Pavlína Štorková). Poslední dobou se chová velmi divně, nosí roušku a místo zpráv mluví o jakési nákaze, která se začíná všude šířit. Rozhodně není daleko od pravdy, neboť od této chvíle se ve studiu opravdu začínají dít podivné věci, které sem přilákají i pojišťovacího agenta Marabu Bekele (Maxime Mededa). Rychlostí blesku přibývají zombíci a zbývá již jen skupinka přeživších včele s Ištar, zachránkyní lidstva připomínající Laru Croft. Situace se zdá být bezvýchodná. Nebo ji snad zachrání T.G. Masaryk s Barborou Škrlovou jako praotec s pramatkou budoucích českých generací? A najde si Žaneta konečně toho pravého, který pro ni obětuje vlastní život?
O příběh či nějakou hlubší myšlenku v této inscenaci tedy rozhodně nejde. Autoři (režie: David Drábek, dramaturgie: Jana Slouková, hudba: Darek Král, scéna: Jan Štěpánek, kostýmy: Vladimíra Fomínová, pohybová spolupráce: T-Bass a další) zde splácali jedno přes druhé. Na jednom místě zkombinovali spoustu věcí, které do sebe nijak zvlášť nezapadají nebo se naopak někdy přebíjí, o čemž svědčí i jakýsi dvojí závěr (zombie taneček jasně inspirovaný známým videoklipem k písni Thriller Michaela Jacksona či závěrečný tanec T.G.M. s B. Škrlovou na song Britney Spears). První dějovou linku představuje zábavná estráda v podivné televizní country show, kde je splácáno jedno přes druhé, a druhou dějovou linkou se v druhé části stává klasická hororová vyvražďovačka se spoustou krve a zombíků. Co se týká výkonů, byly víceméně vyrovnané a na své si v rolích chodících mrtvolek přišli i někteří kulisáci. V postavě Beverlyho Rodrigueze v podání Vojtěcha Dvořáka vidím jen jakousi karikaturu Jima Carreyho z filmu Maska, rozhodně v sobě ale nemá tolik „šťávy“ a osobitosti. A to závěrečné odhalení jeho pravé osobnosti to bohužel ještě více uzemní. Oproti tomu nelze odepřít skvělý výkon například Janu Sklenáři alias Renému; i když většina herců se v těchto „zženštilých“ rolích dokáže skvěle vyžít a zpitvořit. Z menší role svými několika výstupy zúročil, co se dalo, i Lubor Novotný coby Slávek, který pobavil a taky odlehčil některé drsnější momenty. Podobně tomu bylo i u Žanety Isabely Smečkové Bencové, která hned na začátku diváky naladila na notu, ve které se to celé asi ponese. Za zmínku určitě i stojí zpěvácký výkon Tomáše Lněničky a pozoruhodný vývoj postavy Františka Staňka alias Reného otce, který se z uťápnutého manžela stává zombiebijcem, aby se nakonec pro svou novou lásku obětoval. Silnou složkou inscenace jsou určitě i originální kostýmy, a hlavně masky zombíků Vladimíry Fomínové. Ačkoli tam jsou nějaké zajímavé myšlenky či postřehy (zvláště co se kritiky dnešní konzumní společnosti či politické situace týká), zdají se mi být spíš jen tak nadhozeny či vykřiknuty, ale bohužel nijak dotaženy. Nevidím v tom tedy nic jiného než bizarní podívanou, která může snad i pobavit. Osobně ale dávám přednost promyšlenějším kouskům.
Moje hodnocení: 64 %
Beverly a René (V.Dvořák a J.Sklenář) |
Žaneta a Reného otec (I.Smečková Bencová a F.Staněk) |
Baryk a Kiki (J.Bílek a Z. Valchařová-Poulová) |
Ištar ve středu oživlých mrtvol (P.Štorková, J.Tvrdík, P.Vrběcký, I.Smečková Bencová a další) |
0 Comments:
Okomentovat
<< Home