21 června 2015

"Velká zebra aneb Jak že se jmenujete?" - Divadlo Palace

(Jean-Jacques Bricaire, Maurice Lassayques)

"Situační komedie s neobvyklou zápletkou." (premiéra 30. března 2005)

Po dlouhé době jsem konečně zase jednou měla příležitost vyrazit do Prahy a navštívit tak další pražské divadlo. Po příjemně stráveném dni s procházkou na Vyšehrad jsme se v pátek 19. června 2015 usadili v hledišti Divadla Palace, nacházejícím se na Václavském náměstí. Původně však celá desetiletí tato adresa patřila jednomu z nejznámějších pražských kin, kinu Jalta. V září roku 1991 zde pak mělo svou první premiéru Divadlo Jiřího Grossmanna, aby po něm v dubnu 2006 přebralo štafetu právě současné Divadlo Palace, které zpočátku prošlo rozsáhlou rekonstrukcí. Jelikož jsme se chtěli dobře pobavit a v jejich repertoáru převažují hlavně komedie, vybrali jsme si jednu z nich. "Velká zebra" měla premiéru v Paříži v divadle Varieté v roce 1968. Jelikož sklidila velký úspěch, natočila ji francouzská televize v cyklu "Zveme vás do divadla" a byla vysílána pod názvem "Jak že se to vlastně jmenujete?". Odtud tedy vznikl rozšířený název pro hru o nenapravitelném sukničkáři v současném repertoáru pražského divadla.

Christian (Ondřej Vetchý), původně Fernand, žije ve společné domácnosti se svou přítelkyní Sidonií (Kateřina Hrachovcová-Herčíková). Ženatý byl již dvakrát, a tak se do třetího svazku příliš nežene. Není typem pro delší vztahy, a i z tohoto už má v úmyslu pomalu vyklouznout. Sidonie ještě ani není jeho ženou a už mu začala lézt na nervy. Má jistý plán, který mu již dvakrát úspěšně vyšel. Pro obě své bývalé ženy uzavřel v jejich prospěch vysokou životní pojistku a následně předstíral, že se utopil na rybách, aby mohl pod novou identitou začít další život. Jistě by mu to vyšlo i potřetí, pokud by ale jeho současná partnerka neposlala do časopisu Galský včelař jeho fotografii. Na té ho poznal jeho velký kamarád z dětství Maurice (Jaromír Dulava) a rozhodl se ho navštívit. Christianovy plány se tím značně zkomplikovaly a náhle musí improvizovat. Po vzájemné konfrontaci a zbytečném předstírání svěří svému dlouholetému kamarádovi celé své tajemství. Na oplátku se dozvídá, že jeho první žena Gisele (Martina Hudečková) se následně provdala právě za Maurice a navíc se sem také chystá přijet. Ovšem ještě dříve než dorazí Gisele, objeví se v bytě i Christianova druhá žena Sabine (Dana Černá). Situace začíná houstnout. Zdá se, že ani jedna z žen nezná celou pravdu a oba muži se tak snaží všechny přesvědčit o Christianově fingované ztrátě paměti. Když už si myslel, že situaci se svými ženami zvládl, překvapí všechny Sidonie, která nakonec není tak hloupá, jak se na první pohled může zdát. Její schopnosti a blízké přátelství s pojišťovacím agentem Plissonem (Otmar Brancuzský) podcenil i sám Christian. Kdo tedy nakonec chtěl "vypéct" koho? A podaří se Christianovi i jeho poslední útěk?

Kromě toho, že jsem se chtěla dobře bavit, přála jsem si poznat zase "nové" divadlo. Příznivé bylo, že se nacházelo přímo na Václavském náměstí. Posezení i zázemí s barem bylo také celkem příjemné, ale výhled z hlediště na scénu určitě nepatřil k těm nejlepším. Považuji to za úděl bývalých kin, neboť plátna bývají výše a pohled na ně tak bohatě stačí. Bohužel pro divadelní představení takto malý sklon hlediště až tak dostatečný není. Všimla jsem si toho totiž i v našem Hraničáři. Místo herců jsem viděla spíše hlavy lidí přede mnou. S notnou dávkou umění vyklánět se jsem ale přeci jenom nějaký ten výstup zachytila. Rozjezd představení působil hodně vlažně a docela mi trvalo, než jsem se do děje dostala. S příchodem Jaromíra Dulavy se vše začalo konečně pomalu ale jistě hýbat. Spolu s Ondrou Vetchým předvedli velmi slušné a spolehlivé výkony. Nicméně jsem si od této komedie slibovala trochu větší "jízdu". Příliš se mi nelíbily role napsané pro obě představitelky "vdov". Myslím, že by se z nich dalo vytěžit i víc a nemusely působit tak...lacině. To i přesto že obě herečky (Dana Černá i Martina Hudečková) předvedly, co se v dané situaci dalo, a do obou typů žen se hodily. Za naprostý "hrůzy výkon" a jeden z nejhorších, co jsem kdy viděla, považuji ale ten v podání Kateřiny Hrachovcové-Herčíkové. Nejdřív jsem si říkala, že ji asi ovládla tréma nebo je nějak mimo, pak to ale vypadalo, že to zřejmě má patřit k roli a já si jen přála, aby její výstupy byly co nejkratší. Těžko se jí dala uvěřit i závěrečná pointa. Přestože hra patří do žánru situační komedie, a i trošku jsem se pobavila, za pár dní si z ní toho příliš pamatovat nebudu.
Moje hodnocení: 55 %
Maurice, Christian a Sidonie (J.Dulava, O.Vetchý a K.Hrachovcová-Herčíková)
Maurice a Sabine (J.Dulava a D.Černá)
Plisson a Sidonie (O.Brancuzský a K.Hrachovcová-Herčíková)

0 Comments:

Okomentovat

<< Home